20 اکتبر 2023- محققان برای کسانی که به دلیل نگرانی از مصرف قند و کربوهیدرات ها نمی توانند به اندازه ی کافی برنج بخورند، خبر خوبی دارند.

موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) اعلام کرد که با کشف ژن های مسئول شاخص گلایسمی پایین و بسیار پایین (GI) در برنج، به یک نقطه عطف علمی مهم دست یافته است.

آجی کوهلی، مدیر کل موقتIRRI ، گفت: با این یافته، محققان اکنون می توانند انواع برنج محبوب را در هر نقطه از جهان به GI پایین و فوق العاده پایین برای برنج سفید تصفیه شده از طریق پرورش معمولی تبدیل کنند، و این کار از فیلیپین آغاز می شود.

این خبر در ششمین کنگره بین‌المللی برنج در مانیل در روز دوشنبه (16 اکتبر) با اولین بسته از نمونه‌های برنج با GI بسیار پایین، ارائه شد.

شاخص گلایسمی مقیاسی است که بر اساس تاثیر غذاها بر سطح قند خون، آنها را از 0 تا 100 رتبه بندی می کند. هرچه GI یک غذای خاص کمتر باشد، ممکن است کمتر بر میزان قند خون شما تأثیر بگذارد. برعکس، غذاهای با GI بالا می توانند باعث افزایش سطح قند شوند. به عنوان مثال، شکر خالص دارای امتیاز 100 است.

غذاهای با GI بالا، خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. این امر شاخص گلایسمی را به ابزاری مفید برای کمک به افراد مبتلا به دیابت بمنظور مدیریت این بیماری و تصمیم‌گیری های سالم در مورد رژیم غذایی و تغذیه‌ تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دیابت عامل مستقیم 1.5 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2019 بوده است که 48 درصد آن قبل از 70 سالگی رخ داده است. فدراسیون بین المللی دیابت تعداد افراد مبتلا به دیابت را در سال 2021 را 537 میلیون نفر اعلام کرده بود و این سازمان انتظار دارد تا سال 2045 از هر هشت بزرگسال یک نفر به دیابت مبتلا شود.

شاخص گلایسمی برنج بسته به نوع آن متفاوت است. انواع سفید و چسبنده دارایGI بالایی هستند و برنج قهوه ایGI پایین تری دارد، اما قیمت آن نیز بسیار بیشتر است.موسسه بین المللی تحقیقات برنج، سطوح شاخص گلایسمی زیر 45 را به عنوان فوق العاده پایین و بین 46 تا 55 را به عنوانGI پایین، طبقه بندی می کند.برنج دارای شاخص گلایسمی 70 دارایGI بالایی است. بسیاری از انواع برنج کشت شده محبوب دارایGI بین 70 تا 92 هستند.

به گفته ی IRRI، واریته ی جدید دارای GIفوق‌العاده پایین با نمره ی 44 است. این نوع برنج از تلفیق گونه‌های Samba Mahsuri و IR36ae ساخته شده است.

آجی کوهلی، مدیر کل موقت IRRI، گفت: انتظار داریم این نوع برنج تا چند سال دیگر در بازار فیلیپین عرضه شود.

دویندر شارما، یکی از متخصصان برجسته امنیت غذایی هند، در مورد این پیشرفت اظهار داشت: میلیون‌ها نفر به‌ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مجبورند مصرف برنج خود را محدود کنند، فقط به این دلیل که اتفاقاً دیابتی هستند.با برنج باGI فوق العاده پایین، امیدواریم که آزادی آنها برای مصرف برنج بازیابی شود.

با این حال، رودریگو آنجلو اونگ، متخصص ارشد تحقیقات در موسسه مراقبت‌های بهداشتی سنتی و جایگزین فیلیپین، هشدار داد که این پیشرفت به این معنا نیست که مصرف‌کنندگان اکنون می‌توانند برنج را به هر مقدار دلخواه بخورند.

او گفت: اگر مردم فقط به دلیل GI پایین تر شروع به خوردن مقادیر بیشتری برنج کنند، قند خونشان باز هم بالا می رود و هدف اصلی تولید این برنج با شکست مواجه می شود.

اونگ گفت: هنوز هم باید از همان قوانین در مصرف کربوهیدرات ها پیروی کرد، همان چیزهایی که قبلاً از آن حمایت می‌کردیم: نسبت مناسب برنج و مصرف متوسط کربوهیدرات‌ها.

کوهلی تاکید کرد که بسیاری از تحقیقات فعلی در مورد برنج بر روی انعطاف پذیری برای کشت در همه ی اقلیم ها و بهبود بهره وری نیست، بلکه تحقیقات زیادی برای یافتن برنج سالم تر برای مصرف کنندگان در حال انجام است. اینها شامل انواع برنج با زینک(روی ) بالا است که چند سال پیش منتشر شد و برنج طلایی اصلاح شده ی ژنی که به گونه ای مهندسی شده است که سطوح بالاتری از بتاکاروتن(ویتامین A)داشته باشد، که البته هنوز به بازار عرضه نشده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231020/New-rice-discovery-could-be-good-news-diabetics-and-rice-lovers.aspx